Information Eluttag BFEF

Här kommer lite information om tankar och planer vad det gäller el/elförbrukning/elmätning för bryggorna som BFEF råder över i Båstad hamn.

Bakgrund

Det har sedan flera år varit problem med strömförsörjningen under högsäsong vilket vi beklagar, speciellt på de yttre bryggorna E och F.
Orsaken är, enligt vår bedömning, att elanläggningen är från en tid då båtar inte hade så stort elbehov utöver laddström för batteribank.
Tiderna förändras och något måste göras.
Dagens moderna båtar med härlig utrustning har ofta ett helt annat behov av konstant elanslutning, vilket vi måste anpassa oss till för att ha förmånen att ha kvar dessa gäster/medlemmar i vår fina hamn.
Samtidigt finns det många båtar som inte har detta behov i samma utsträckning.
Så hur löser vi detta så rättvist som möjligt?

Lösning

  1. Elnätet måste uppdateras till dagens behov.
  2. Någon form av elmätning måste till för berörda bryggor.

En ”modern” båtägare måste naturligtvis kunna använda den el som den har behov av med gott samvete, samtidigt som den mindre elförbrukaren ska kunna använda sin el som tidigare till rimlig kostnad.
Vi har inför säsongen 2020 börjat med dessa arbeten i ett första steg på brygga F där det varit mycket svårt att få bryggsäkringarna att räcka till under högsäsong.

Följande har utförts i steg 1:

  • Ny seviceledning med tillhörande abonnemang har aktiverats. Tillräckligt kraftig för att under 2021 försörja hela BFEFs anläggning så att det befintliga äldre abonnemanget kan avslutas.
  • Nya elkablar och uppdaterade eluttag med mätmoduler på hela F bryggan.

Vilken utrustning? Viktiga parametrar vi har tagit i beaktande

  • Enkel administration
  • Bra support
  • Stabil
  • Lättanvänd och rättvis för andelsägare/hyresgäster/gäster
  • Enkel installation/uppdatering av befintlig anläggning samt att flytta med vid uppdatering av elstolpar vid senare tillfälle.
  • Modernt, bra överblick/kontroll av användaren

Hur har då det fungerat?

  • Administration och support bedömer vi vara på topp.
  • Stabil, hm, där har vi mycket mer att önska. Vi har fört ständiga dialoger med supporten, vilka är tillgängliga dygnet runt. De jobbar för högtryck med problem/synpunkter som vi har rapporterat. Önskemål/krav som ska vara åtgärdade inför nästa säsong:
  1. Vid nätverksstörningar skall uttaget fortsätta att leverera ström, istället för som nu bryta.
  2. Nätverksstörningarna/driftsstörningar måste drastiskt minska (har redan minskat men inte tillräckligt).
  3. Lösning för mindre förbrukare att aktivt välja ”konstant” ström, så inte försörjningen bryts vid litet strömuttag.

Detta är redan ute för provperiod vilket dock innebär att användaren har ett ansvar att stänga sin session när han/hon lämnar platsen. Annars finns risk för att nästa gäst använder ström från hans/hennes konto. Vi har kommit överens med leverantören om ett avgiftsfritt 2020, då de förstår och håller med om vår frustation över att det inte fungerat som tänkt.

  • Lättanvänd, för de flesta ja. Kräver viss vana vid smarttelefon då allt styrs via app.
  • Rättvis, absolut.
  • Enkel installation, yes, enklaste vi har hittat.
  • Modernt likaså.

Planering steg 2:

  • Koppla in hela hamnen på det nya abonnemanget och avsluta det äldre.
  • Uppdatera E bryggan med mätmoduler, övriga bryggorna ser vi i nuläget inget behov av att mäta.

Efter säsongen 2020 kommer vi att utvärdera allt ovan och justera vid behov för att komma starka till säsongen 2021, som vi ser fram emot.